مقاله ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ای
مقاله ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران تحت فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
1 فراز و نشیب انقلابها در نظریه برینتون
الف. دوران حکومت میانهروها
ب. دوران حکومت تندروها
ج. دوران ترمیدور
2 قابلیت یا عدم قابلیت تعمیم نظریه برینتون به سایر انقلابها
3 بررسی و ارزیابی نظریه چرخشی انقلاب با رویکرد دینی
4 تطبیق نظریه چرخشی انقلاب بر انقلاب اسلامی ایران
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران تحت فایل ورد (word)
ابن خلدون، عبدالرحمن (1369)، مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، بیجا، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
اسکاچ پل، تدا (1376)، دولتها و انقلابهای اجتماعی، ترجمه سیدمجید روئین تن، تهران، سروش
آقابخشی، علی و مینو افشاریراد (1383)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، چاپار
برینتون، کرین (1362)، از انقلاب مذهبی کرمول تا انقلاب سرخ لنین، ترجمه محمود عنایت، بیجا، هفته
ـــــ، (1366)، کالبدشکافی چهار انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، چ چهارم، تهران، نو
بشیریه، حسین (1374)، انقلاب و بسیج سیاسی، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران
بعلی، فؤاد (1382)، جامعه، دولت و شهرنشینی؛ تفکر جامعهشناختی ابنخلدون، ترجمه غلامرضا جمشیدیها، دانشگاه تهران
جمعی از نویسندگان (1385)، انقلابی متمایز؛ جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران، تهیه پگاه حوزه، قم، مؤسسه بوستان کتاب
روشه، گی (1368)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، چ دوم، تهران، نی
شباننیا، قاسم (1390)، آسیبشناسی انقلاب اسلامی (براساس وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره))، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، و تهران، سمت
صدر، سیدمحمدباقر (بیتا)، سنتهای تاریخ در قرآن، ترجمه سیدجمال موسوی، تهران، روزبه
ـــــ، (1421ق)، المدرسه القرآنیه، إعداد و تحقیق لجنه التحقیق التابعه للمؤتمر العالمی للامام الشهید الصدر(ع)، قم، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر
علیبابایی، غلامرضا (1382)، فرهنگ سیاسی، تهران، آشیان
کارلوت، پیتر (1383)، انقلاب و ضد انقلاب، ترجمه حمید قانعی، تهران، آشیان
کوهن، آلوین استانفورد (1369)، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران، قومس
محمدی، منوچهر (1380)، انقلاب اسلامی؛ زمینهها و پیامدها، تدوین: معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، قم، معارف
مصباح یزدی، محمدتقی (1376)، تهاجم فرهنگی، تحقیق و نگارش عبدالجواد ابراهیمی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
ـــــ، (1368)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی
مطهری، مرتضی (1398ق)، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، چ پنجم، قم، صدرا،
موسوی خمینی، روحالله (بیتا)، صحیفه انقلاب، وصیتنامه سیاسی ـ الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیجا، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی شریف (1379)، همایش آسیبشناسی انقلاب اسلامی، آسیبشناسی انقلاب اسلامی (مجموعه مقالات اولین همایش آسیبشناسی انقلاب اسلامی)، تهران
Crane Brinton (1965), The Anatomy of Revolution, New York, VINTAGE BOOKS
چکیده
هر انقلابی، چه تا قبل از پیروزی آن و چه بعد از تبدیل شدن به یک نظام سیاسی، مراحل مختلفی را طی میکند. دیدگاه اندیشمندان این حوزه مطالعاتی در این مبحث مختلف و متنوع بوده است. از میان این دیدگاهها، نظریه کرین برینتون که از آن به نظریه ترمیدور یا نظریه چرخشی انقلابها یاد میشود، از اهمیت برخوردار است؛ چرا که وی تلاش نموده با تحلیل چهار انقلاب بزرگ دنیا، نتیجهای کمابیش مشابه آنها در سایر انقلابها بگیرد. در این مقاله تلاش شده است تا با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن تبیین و تحلیل این نظریه براساس آثار این اندیشمند، این نظریه به نقد و ارزیابی گذاشته شود وآنگاه با تطبیق این نظریه بر جمهوری اسلامی ایران، نارسایی این نظریه در تحلیل وقایع انقلاب اسلامی ایران، بویژه با توجه به تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده شود
کلیدواژها: انقلاب، برینتون، نظریه چرخشی، ترمیدور، مطالعه تطبیقی، جمهوری اسلامی ایران
مقدمه
طرح مباحث مرتبط با تحولات، و به طور خاص آسیبشناسی هر انقلاب و نظام سیاسی، مبتنی بر یک مجموعه پیشفرضها است که تا پیش از روشن نشدن آنها، بحث سرانجام مناسبی نمییابد. متفکران اجتماعی تلاش کردهاند در آثار و نوشتههای خود بخشی از این پیشفرضها را مورد توجه قرار دهند. چرخش انقلابها به سمت و سوی معین و فراز و نشیبهای مشخص نظامهای سیاسی، یکی از این پیشفرضها است که کرین برینتون(Crane Brinton)، تأکید فراوانی بر آن نموده است. در این نوشتار، تلاش شده است با محوریت کتاب مهم وی در این زمینه، تبیین صحیحی از نظریه چرخش انقلابها براساس دیدگاه وی صورت پذیرد و پس از بررسی و ارزیابی، این نظریه با انقلاب اسلامی ایران تطبیق داده شود و نقاط ضعف و قوت آن از این طریق، بیش از پیش، مشخص گردد
در خلال کتابها و مقالات، هرچند به مباحث مرتبط با این نظریه پرداخته شده است، اما به شکلی که در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته، نوشتهای یافت نشد. پرداختن به مباحث این اندیشمند و بررسی و ارزیابی دیدگاه وی و نیز تطبیق آن بر نظام جمهوری اسلامی، امری است که در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته است
این نوشتار به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که تا چه حدّ نظریه چرخشی انقلاب و یا ترمیدور برینتون میتواند بهعنوان پیشفرض در بررسی تحولات انقلابها و فراز و نشیبهای آن مورد توجه قرار گیرد؟ به منظور پاسخگویی به این سؤال، لازم است ابتدا روشن شود که این اندیشمند در این نظریه به دنبال طرح چه ایدهای است. سپس مشخص گردد که این نظریه دارای چه نقاط قوت و ضعفی میباشد. آیا میتوان آن را به سایر انقلابها تعمیم داد؟ در نهایت، پاسخ این سؤال را خواهیم داد که آیا میتوان این نظریه را بر انقلاب اسلامی و تحولات تاریخی آن تطبیق داد
لازم به یادآوری است، مراد ما از «نظریه چرخشی انقلابها»، نظریهای است که مسیر هر انقلابی را محتوم و جبری میداند و معتقد است در هر انقلاب، مراحلی طی میشود و پس از فراز و نشیبهایی، در نهایت اصول حاکم بر آن انقلاب به اصول حاکم بر پیش از انقلاب تغییر جهت میدهد. ازاینرو، ارزشهای انقلاب هم دچار تغییر شده، و به ارزشهای پیش از انقلاب، باز میگردد. پس قائلان به این نظریه، یک حالت چرخشی برای انقلاب قائل هستند و معتقدند هر حکومتی در نهایت، بازگشت به همان حکومت سابق خواهد کرد و ارزشهای سابق در جامعه، و بهویژه در میان زمامداران، حکمفرما خواهد گردید
1 فراز و نشیب انقلابها در نظریه برینتون
اندیشمندان اجتماعی بسیاری همچون ابنخلدون در مورد ظهور و سقوط تمدنها بحث نمودهاند (ابنخلدون، 1369، ص 334). پلیبیوس، سنت آگوستین، ویکو، تورگو، مارکس اشپینگلر، سوروکین و توین بی از جمله کسانی هستند که میتوان نظریاتی از آنان در ظهور و سقوط دولتها یا تمدنها یافت که دارای اشتراکات و نقاط افتراق اساسی با یکدیگر هستند (بعلی، 1382، ص 90-98). اما نظریه ترمیدور برینتون در مباحث مربوط به تحولات پس از پیروزی انقلابها، از اهمیت خاصی برخوردار است. برای درک نظریه کرین برینتون بایسته است ابتدا در مورد واژه «ترمیدور» توضیح اجمالی داده شود، آنگاه نظریه وی در این زمینه بیان شود
«ترمیدور» (Thermidor) اصطلاحی است که «در تقویم انقلابی فرانسه اصطلاحاً به یازدهمین ماه سال اطلاق میشد که براساس تقویم گریگوری برابر بود با نوزدهم ژوئیه تا هفدهم ماه اوت. این اصطلاح در تاریخ انقلاب کبیر فرانسه به کودتای نهم ترمیدور (27 ژوئیه 1794) گفته میشود که به دوره وحشت ژاکوبنها خاتمه داد و در پی آن، دوره ارتجاع علنی بورژوایی در برابر مفاهیم انقلابی روبسپیر و طبقه کارگر پاریس آغاز شد. تروتسکی انقلابی معروف روسیه این اصطلاح را نخستین بار در سال 1903 به کار برد. وی معتقد است که تحمیل کنترل مرکزی شدید بر حزب دموکرات روسیه از سوی لنین، راه را برای ترمیدورهای فرصتطلبانه سوسیالیستی هموار میکند. یکی از موضوعهای اصلی مبارزه برای تصرف قدرت در دستگاه رهبری روسیه، خطری بود که تروتسکی و متحدان وی آن را خطر یک «ترمیدور» جدید مینامیدند؛ یعنی خیانت دولت جدید و دیوانسالاری حزبی به انقلاب روسیه و طبقه کارگر روسیه» (علی بابایی، 1382، ص 185). به تعبیر کتاب فرهنگ علوم سیاسی، ترمیدور
یازدهمین ماه تقویم انقلاب کبیر فرانسه (1789)، اشاره است به مرحله ارتجاعی و ضد انقلابی و استقرار دیکتاتوری پس از انقلاب. پیروان ترمیدور کسانی بودند که از کودتای 27 ژوئیه (9 ترمیدور) 1794 پشتیبانی کردند و به حاکمیت ژاکوبنها پایان دادند. روبسپیر و یارانش را کشتند و با دستاوردهای انقلاب کبیر فرانسه دشمنی ورزیدند (آقابخشی و افشاریراد، 1383، ص 680)
از نقل عبارات فوق، بهدست میآید که «ترمیدور» در واقع بازگشت به همان دوران پیش از انقلاب در برخی از جهات اساسی است که مبارزه با آن برای انقلابیون حایز اهمیت بوده است. انقلابهایی که نتوانند با آسیبها و چالشهای فراروی خود مقابله نمایند، در نهایت به همان وضعیتی گرفتار خواهند آمد که در درون رژیمهای پیشین حاکم بود، همچون استبداد که برخی از انقلابها برای مقابله با آن شکل گرفت، اما وضعیت آن انقلابها پس از پیروزی بهگونهای رقم خورد که در نهایت همان استبداد بر مردم حاکم گردید
کرین برینتون، مورخ آمریکاییتبار، عمده مباحث در تبیین نظریه خود را در کتاب
The Anatomy of Revolution، که آن را در سال 1938 انتشار داد، انعکاس داده است. این کتاب، که با نام کالبدشکافی چهار انقلاب توسط محسن ثلاثی و با نام از انقلاب مذهبی تا انقلاب سرخ لنین توسط محمود عنایت، به فارسی برگردان شده است، پژوهشی تطبیقی از تاریخ انقلابهای انگلستان، امریکا، فرانسه و روسیه میباشد. برینتون «در این پژوهش مقایسهای بین چهار دوره را مورد تحقیق قرار داده و قویاً معتقد بود که انقلاب روسیه دارای وجوه مشترک زیادی با انقلابات ماقبل خود بوده است. اینکه احتمالاً به موقع وارد مرحله ترمیدوری شود، دور از انتظار نخواهد بود؛ مرحلهای که در آن شور و شوق انقلابی فروکش کند و رو به خاموشی نهد و پس از آن، نظام دولتی نوین کارآمدتری بهوجود آید که دوران آزمایشگری تباهکنندهاش را پشت سر گذارده و به مرحله تثبیت نظام برسد» (کارلوت، 1383، ص 99)
برینتون با محور قرار دادن چهار انقلاب مذکور، مدعی است که هر انقلابی در طی عمر خود دورههایی را طی میکند. از نظر او، پس از پیروزی انقلابیون و آغاز دورهای متمایز از دوران پیشین، شادی و امید را در دلها میتوان دید. این دوران را میتوان دوران «ماه عسل» دانست. در این دوران بحرانی، پشت سر گذاشتن نظام پیشین و جایگزینی تشکیلات و نظامی جدید به جای آن، جبهه پیروز، باید از خود حکومت تشکیل دهد و با یک رشته مسائل تازه روبهرو شود. زمانی که عملاً به کار بر روی این مسائل میپردازد، ماه عسل خیلی زود پایان میپذیرد (برینتون، 1366، ص 106-108). پس از پایان این دوران مراحل ذیل شکل میگیرد
الف. دوران حکومت میانهروها
از نظر برینتون، در دوران حاکمیت میانهروها، که در واقع اولین گروه حاکم پس از هر انقلابی هستند، چندین تحول رخ میدهد. به اعتقاد او، در هر چهار انقلاب بررسی شده، در مراحل نخستین آن یک حکومت قانونی از میانهروها شکل میگیرد. اما یک حکومت رقیب و غیررسمی نیز وجود دارد که آن حکومت رسمی را به چالش میکشاند. به تعبیر برینتون، «حکومت قانونی، خود را نهتنها در برابر احزاب و افراد دشمنخوی یافته بود، بلکه خود را با یک حکومت رقیب، که بهتر سازمان یافته بود و کادر بهتری داشت و بهتر از آن فرمانبری میشد، روبهرو میدید. این حادثهای است که شاید بر سر هر حکومتی بیاید. این حکومت رقیب البته غیرقانونی بود، اما همه رهبران و پیروانش از همان آغاز، هدف جانشینی حکومت قانونی را در سر داشتند. آنها غالباً خود را صرفاً مکمل حکومت قانونی میپنداشتند و یا شاید میخواستند آن را در یک مسیر انقلابی نگهدارند. با این همه، این مخالفان حکومت قانونی، صرفاً منتقد یا مخالف نبودند، بلکه به هر روی یک حکومت رقیب بهشمار میآمدند. در یک بحران انقلابی معین، اینان به گونهای طبیعی و آسان جای حکومت شکست خورده را میگیرند. این جریان در واقع در درون رژیمهای پیشین و پیش از برداشته شدن نخستین گامهای انقلاب آغاز میکند» (برینتون، 1366، ص 159)
در مرحله حکومت میانهروها، پس از سپری شدن تحولات فوق، ستیز میانهروها و تندروها، به گونه نبرد میان دو ماشین حکومتی رقیب در میآید. حکومت قانونی میانهروها، بخشی از اعتباری که هنوز از رژیم پیشین بهجای مانده است، بخشی از منابع مالی – بالفعل یا بالقوه – حکومت پیشین، و بیشتر استعدادها و نهادهای آن را به ارث برده است. این حکومت، همین که درصدد برمیآید، این میراث را تا آنجا که میتواند دگرگون سازد، درمییابد که این میراث به گونه آزار دهندهای پابرجای است و از میان برداشتن آن بسیار دشوار است. حکومت قانونی در چشم بسیاری، به این دلیل که یک حکومت آشکار و مسئول است و ازاینرو باید برخی از عدم محبوبیتهای رژیم پیشین را به دوش کشد، نامحبوب است. به هر حال، حکومت غیر قانونی تندروها با چنین دشواریهایی روبهرو نیست و از حیثیتی که رویدادهای اخیر به حمله کنندگان بخشیده، برخوردار است؛ یعنی کسانی که میتوانند مدعی باشند که در پیشاپیش انقلاب بودهاند؛ این حکومت غیر قانونی مسئولیتهای نسبتاً کمی در حکومت قانونی دارد و ناچار نیست حتی بهصورت موقت، از ماشین کهنه و نهادهای رژیم پیشین استفاده کند (همان)
پس از طی این مرحله حکومت دوگانه، میانهروهایی که بر ماشین رسمی حکومت نظارت دارند، با تندروها، و یا ترجیحاً با مخالفانی سنتی و مصمم روبهرو هستند که ماشین طراحی شده برای تبلیغ و فعالیتهای گروههای فشار و حتی شورش را در اختیار دارند؛ ماشینی که اکنون دیگر بیش از پیش به عنوان ماشین حکومت به کار برده میشود. این مرحله، با پیروزی تندروها و تبدیل حاکمیت دوگانه به حاکمیت یگانه پایان میگیرد (برینتون، 1366، ص 162)
ب. دوران حکومت تندروها
کلمات کلیدی :